Bli med en IT-konsulent på jobb
Lurer du på hva en IT-konsulent egentlig gjør på jobb?
IT-konsulenter er hverdagsheltene som gjør at du kan hoppe rett i oppgavene dine når du kommer på jobb. Men ofte tenker du ikke på dem med mindre du har et problem: Det er når wifi-en svikter og systemet er nede at du sårt trenger å snakke med IT-konsulenten din.
Derfor tar vi deg med på en del av arbeidsdagen til vår senior IT-konsulent Tobias. Enten du drømmer om å jobbe med IT og datasikkerhet, eller bare er nysgjerrig på hva vi driver med - bli med når vi gjør kundene våre sikre, effektive og fornøyde.
Bli kjent med senior IT-konsulent Tobias 💻
I 2016 fikk vi Tobias med på laget. Med utdanning som webutvikler har han jobbet med IT og systemer i over 24 år. Som IT-konsulenter flest er han i stor grad selvlært: Når teknologi utvikler seg fort, gjelder det å henge på bølgen.
Den travle arbeidsdagen hans gjør at han får utfordre seg med alle mulige IT-oppgaver.
"Det jeg liker aller best er å ha mange forskjellige oppgaver blandet"
Ut på IT-tur - Tobias drar på oppdrag
Etter en kopp kaffe eller to på kontoret vårt på Skøyen, bærer det ut på oppdrag for Tobias.
I dag skal han innom to faste kunder han kjenner godt og har samarbeidet med lenge. Først til organisasjonen Maria-Ordenen i Oslo sentrum, og deretter til industrivaskeriet Cridthvidt ute på Holmlia.
I bilen forteller Tobias at å dra ut og faktisk møte kundene er noe man må like om man skal bli en dyktig IT-rådgiver. Han mener for mange sitter bak skjermen på kontoret, og fjernstyrer for å løse oppgavene. Problemet med en slik vane er at man ikke blir kjent med kundens egentlige behov: Man løser symptomene, men ikke årsakene.
Å bygge tillit til kundene er den viktigste faktoren for å skape langvarige, lojale samarbeid. På den måten får du flere oppdrag, og får løse flere av problemene deres.
IT-spørsmål og IT-svar hos Maria-Ordenen
Vi er framme hos første kunde: Maria-Ordenen. De er glade for å se Tobias, som egentlig bare skal hjelpe med ny toner til en skriver. Men det kommer kjapt flere spørsmål og ønsker: "Jeg spør deg nå som du er her".
Av erfaring vet Tobias at mange sparer opp spørsmål og forespørsler til neste gang de ser IT-konsulenten sin. Å jevnlig møte kundene gjør at oppdragene strømmer på:
"Altfor mange sitter på kontoret og jobber kun med fjernstyring. Da har kundene ikke en fast tillitsperson å forholde seg til, de lærer ikke noe nytt, og du har ikke muligheten til å oppdage andre problemer som du enkelt kan løse".
👉 Blant annet får han spørsmål om web og nettside. Som utdannet webutvikler er dette ingen problem å svare på, og Maria-Ordenen får oppklart det de lurer på.
Neste IT-kunde ut: Cridthvidt
På vei ut til neste kunde, får Tobias mange telefoner. Dette er en stor del av IT-hverdagen: I snitt mottar han 15-25 telefonsamtaler i løpet av en arbeidsdag. Rekorden er hele 50 telefonsamtaler i løpet av en dag.
Det kan være alt fra mindre spørsmål, til større oppdrag. I mange tilfeller løser Tobias det kjapt med et råd eller en instruks. Andre ganger hiver han seg i bilen, og er på plass innen få minutter.
Vel framme møter Tobias sine faste kunder i det toppmoderne industrivaskeriet Cridthvidt. En nyansettelse gjør at de trenger en ny, sikker pc. Alt av systemer, lisenser og programmer må fungere som det skal.
Mens han er på plass, stiller de hyggelige ansatte spørsmål om utstyr, nettverk og hans råd om hvordan de skal finne den beste løsningen.
I løpet av kort tid har Tobias utført oppgaven, fått en ekstra henvendelse, og fått et enda bedre relasjon til kundene han allerede trives med 🙌
Etter jobben er utført, får vi en kjapp omvisning i det imponerende vaskeriet hos Cridthvidt. Her vaskes, renses, rulles og brettes tusenvis av plagg og utstyr for servicebransjen i Stor-Oslo. Med store maskiner og avanserte systemer blir det enda tydeligere hvor viktig det er at teknologi fungerer slik det skal.
Tobias sine tips til fremtidige IT-konsulenter
Som rådgiver jobber Tobias for at kundene skal forstå hvor viktig datasikkerhet er - og sikkerhetsekspertene er tydelige på at det blir bare viktigere for hvert år. Både norske og internasjonale sikkerhetseksperter etterlyser at flere utdanner seg for å jobbe med IT og datasikkerhet.
Kanskje du er en av dem, og er Tobias' fremtidige kollega?
En dyktig IT-konsulent må mestre mye og være villig til å lære. Tobias har noen gode råd for fremtidige IT-eksperter:
Skal du jobbe med IT må du like å jobbe. Du må også like å kommunisere. Kan du ikke formidle til kunden hva de faktisk trenger og hvorfor, vil de møte på de samme utfordringene igjen og igjen. Gjør det enkelt for både dem og deg å lykkes.
Ikke minst må du huske at selv om du jobber med teknologi og utstyr, så er menneskene det viktigste. Kundene dine fortjener å nå målene sine, og da må teknologi og systemer fungere slik de skal.
Tobias er et perfekt eksempel på hvordan vi i Garnes Data liker å jobbe. Vårt mål er å alltid ligge foran, og aktivt lete etter svar på de store spørsmålene innen IT, teknologi og datasikkerhet.
Enten du vil jobbe med IT selv, eller er ute etter noen som kan hjelpe deg å oppnå IT-målene dine, må du finne en IT-partner som er proaktiv, og verdsetter rådgivning.
Har du en IT-utfordring Tobias kan løse for deg?
Du får tak i Tobias og resten av teamet vårt i Garnes Data på måten som passer for deg:
Epost: hjelp@garnesdata.no
Chat og nettside: garnesdata.no
Telefon: 21 42 10 10
Takk for at du ble med på Tobias sin arbeidsdag.
Kjenner du en aspirerende IT-student, eller noen som leter etter en trygg og komplett IT-rådgiver? Del gjerne denne artikkelen med dem 🧡