SALGSBETINGELSER 

v1.00. Oppdatert 26. juni 2023 

1. Virkeområde 

1.1 Disse salgsbetingelsene for kjøp av varer og tjenester. Salgsbetingelsene gjelder ved kjøp av utstyr, varer og tjenester fra Garnes Data AS, org. nr. 981 594 029 ("Leverandøren"). Med "Kunden" menes den juridiske personen som har bestilt utstyr fra Leverandøren.  

1.2 Salgsbetingelsene gjelder bare i tilfeller der Kunden er næringsdrivende. I tilfeller der Salgsbetingelsene fraviker reglene som følger av kjøpsloven, går Salgsbetingelsenes bestemmelser foran, jf. kjøpsloven § 3. 

1.3 Salgsbetingelsene gjelder for ethvert kjøp Kunden foretar fra Leverandøren med mindre annet er uttrykkelig og skriftlig avtalt. 

 

2. Produktinformasjon 

2.1 Det tas forbehold om feil i produktinformasjon tilgjengelig på Leverandørens nettsider. Produktinformasjon kan endres eller justeres uten varsel til Kunden. 

 

3. Pris 

3.1 Alle priser er ekskl. mva og frakt. Alle fastpriser, bestilte tjenester og utført arbeid faktureres etterskuddsvis pr siste dag i hver måned med 14 kalenderdagers betalingsfrist. Varer og Programvarer som ikke er del av fastprisen faktureres løpende og separat, med 14 kalenderdagers betalingsfrist. Onsite er tilgjengelig og faktureres etter avtale, reisekost/-tid tilkommer for onsite (på stedet hos Kunden). 

3.2 Priser angitt er gjeldende for kalenderåret avtalen er inngått. Priser justeres årlig ved årsskiftet iht. SSB sin 12-måneders prisindeks (KPI) pr 31. oktober med den høyeste av (1) SSB sin KPI for tjenester hvor arbeidskraft dominerer for timepriser eller (2) med SSB sin KPI Totalindeks ved årsskiftet uten videre varsling. Større endringer i underliggende driftskostnader kan gi prisendringer utenom dette, da med min. tre (3) måneders varslingsfrist. Priser som følger andre leverandører, for eksempel lisenser, justeres av leverandørene uavhengig av den årlige KPI-baserte justeringen. Valutaendringer og avgiftsendringer kan gi prisendringer. 

3.3 Timeestimater er innenfor 15 % dersom det ikke er angitt som fastpris. Avvik utover dette skal varsles Kunden uten forsinkelse og godkjennes av Kunden før evt. utføres. 

3.4 For bestilte tjenester skal totalprisen avtales på forhånd. For følgekostnader ved bestilte tjenester og leveranser som Tjenesteleverandøren skulle ha sett på forhånd, plikter Kunden kun å betale inntil maksimalt 15 prosent av kostnaden av den opprinnelige bestillingen. 

 

4. Utstyr 

4.1 Ved kjøp av utstyr og varer gjelder de til enhver tid gjeldende salgsbetingelser, tilgjengelig på www.garnesdata.no/salgsbetingelser. Ved aksept av tilbudet aksepterer kunden at salgsbetingelsene gjelder for kjøpet. 

 

5. Betaling 

5.1 Utstyr faktureres med 14 kalenderdagers betalingsfrist. Dersom faktura ikke betales ved forfall, har 
Leverandøren rett til å kreve gebyr for forsinket betaling og forsinkelsesrenter i henhold til forsinkelsesrenteloven. Leverandøren kan kreve fakturagebyr dersom Kunden ønsker papirfaktura.  

5.2 Dersom Kunden har innsigelser til faktura utstedt av Leverandøren, må Kunden fremsette reklamasjon til Leverandøren ved henvendelse til regnskap@garnesdata.no. Reklamasjonen må være mottatt av Leverandøren innen forfallsdato. Dersom Kunden ikke reklamerer innen fristen, taper Kunden rett til å gjøre innsigelsen mot fakturaen gjeldende. 

 

6. Salgspant 

6.1 Til sikkerhet for kjøpesummen har Leverandøren salgspant i levert utstyr inntil varen er fullt betalt, jf. panteloven § 3-14. 

 

7. Levering 

7.1 Leveringstid avhenger av tilgjengelighet og leveringstid fra produsent. Dersom leveransen blir forsinket, vil Leverandøren gi Kunden informasjon om dette innen rimelig tid etter at Leverandøren ble kjent med forsinkelsen, sammen med informasjon om når levering kan forventes. 

7.2 Med mindre annet er skriftlig avtalt, skjer levering ved at utstyr overgis til fraktfører, jf. kjøpsloven § 7 (2). Kostnader til frakt dekkes av Kunden. Kunden plikter i nødvendig utstrekning å medvirke til at levering kan skje. 

7.3 Gjennomføring av prosjekter. Igangsetting av arbeid som involverer hardware er avhengig av tilgjengelighet og leveringstid av komponenter. Prosjekt gjennomføres med standard prosjektstyring og dedikerte ressurser. Plan gjennomgås med dere for forhåndsgodkjenning og avstemming. Prosjektet avsluttes med statusmøte der resultater og evt. avvik, samt tidsforbruk og kostnader gås igjennom før 'Sign-off'. Løsningen er dokumentert og tilgjengelig for dere ved overlevering av prosjektet. Garanti ved bestilt arbeid: leverandøren tar ansvar for at løsningen fungerer 100 % før arbeidet avsluttes. Dersom leveransen ikke er 100 % ved oppstart, vil leverandøren arbeide til feilen er rettet og kunden har godkjent leveransen. Leverandøren vil ikke fakturere kunden for slikt arbeid utover det som er normal tilpassing eller hvis det er problemstillinger som ikke med rimelighet kan lastes leverandøren. 

8. Reklamasjon 

8.1 Kunden skal umiddelbart etter mottak av leveransen kontrollere leveransen for feil og mangler. Reklamasjon må fremsettes senest 8 dager etter at feilen eller mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget av Kunden. Med mindre annet er avtalt, selges utstyr med 12 måneders reklamasjonstid for feil og mangler. Reklamasjon fremsettes skriftlig til hjelp@garnesdata.no. 

8.2 Utstyr det reklameres over skal sendes til Leverandøren etter Leverandørens anvisninger. Ved feilaktig reklamasjon har Leverandøren rett til å sende utstyret i retur til Kunden for Kundens regning. Kunden har risikoen for utstyret under transport til og fra Leverandøren.  

 

9. Garanti 

9.1 Utstyr levert av Leverandøren leveres med produsentens garanti. Leverandøren gir ikke Kunden noen egen garanti på utstyret. Kunden kan fremsette garantikrav direkte overfor produsenten. Dersom garantikravet i stedet fremsettes overfor Leverandøren, eller Leverandøren for øvrig bes om bistand i forbindelse med garantigarantihåndteringen, kan Leverandøren fakturere Kunden for medgått tid i henhold til gjeldende timesatser. Øvrige utlegg for Leverandøren i forbindelse med garantihåndteringen, f.eks. reisetid eller frakt til Leverandøren, dekkes av Kunden etter faktura fra Leverandøren. Leverandøren er ikke forpliktet til å stille reserveutstyr eller erstatningsutstyr til disposisjon for Kunden så lenge Kundens utstyr er til reparasjon, med mindre en slik rett følger av produsentens garanti.  

 

10. Ansvarsbegrensninger 

10.1 Leverandøren er ikke ansvarlig for at utstyret er kompatibelt med andre produkter eller utstyr levert av Leverandøren eller med Kundens nåværende produkter, med mindre annet uttrykkelig er angitt av Leverandøren.  

10.2 Leverandørens ansvar for mangler er begrenset til det som er angitt over og Kunden kan ikke gjøre andre misligholdsbeføyelser gjeldende mot Leverandøren.  

10.3 Leverandøren er ikke under noen omstendighet ansvarlig for indirekte tap eller konsekvenstap, herunder tapt fortjeneste, tap på grunn av nedstengning, tapt produksjon, tap som følge av manglende eller vanskeliggjort bruk av utstyret, tap som følge av skade på andre gjenstander eller immaterielle eiendeler, tap av data og krav fra tredjeparter.  

10.4 Leverandørens totale ansvar overfor Kunden er begrenset til fakturert verdi av gjeldende produkt. 

 

11. Force Majeure 

11.1 Oppstår det en ekstraordinær situasjon som ligger utenfor partenes kontroll, og som gjør det umulig eller urimelig byrdefullt å oppfylle en parts kontraktsforpliktelser, og som etter norsk rett regnes som force majeure, skal motparten varsles om dette så raskt som mulig. Den rammede partens forpliktelse suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. Den andre partens motytelse suspenderes i samme tidsrom inntil forholdet er opphørt. 

11.2 Dersom en force majeure-situasjon varer eller antas å vare i 90 kalenderdager eller mer, kan avtalen avsluttes etter skriftlig varsel med minimum 14 kalenderdagers frist. Partene dekker egne kostnader knyttet til avslutning av avtalen. Kunden betaler for varer som var levert på tidspunktet for avslutningen 

 

12. Lovvalg og tvisteløsning 

12.1 Salgsbetingelsene reguleres av norsk rett. Eventuelle tvister som springer ut av Salgsbetingelsene avgjøres av de ordinære domstoler med Oslo tingrett som avtalt verneting.  

13. Endringer i salgsbetingelsene 

13.1 Leverandøren forbeholder seg retten til å foreta endringer i Salgsbetingelsene dersom Leverandøren finner at en saklig grunn gjør det nødvendig. Endringer gjøres ikke gjeldende for bestillinger som allerede er foretatt. 

Personvernerklæring

Les vår personvernerklæring her.