Hørt om Bookings i Office 365?

  • Tips og triks

    Hørt om Bookings i Office 365?

    Hørt om Bookings i Office 365?

    Bookings er en nettbasert avtaleplanlegger som er perfekt for små bedrifter. Her kan dine kunder enkelt selv booke tid, og følges opp med automatiske påminnelser, oppdateringer og meldinger om eventuelle kanselleringer. Du slipper å bruke unødig tid på telefon og e-post, og frigjør tid til din kjernevirksomhet. Beste av alt; en egen app gjør det enkelt å behandle dine avtaler direkte fra telefonen.

    Har du allerede kjøpt Office 365 Business Premium, Business eller Business Essentials er Bookings inkludert i din lisens.

    Hvordan komme i gang?
    Log inn på portal.office.com og gå til «Utforsk alle appene dine».
    (Microsoft har endret på utseende i Office 365, så du vil ikke se Bookings som en egen app slik du gjorde tidligere.)

    På siden du så kommer til må du scrolle et stykke ned på siden til du ser «Alle appene dine».

    Microsoft har gjort det veldig enkelt for deg å komme i gang;
    Først setter du opp en bestillingskalender. Etter dette vil Microsoft hjelpe deg med informasjon om de ulike installasjons stegene.

    Slik ser administrasjonskonsollet ut:

    Administrasjonskonsollet
    Første gang du går inn finner du noen enkle bokser som er tilgjengelig under startsiden. Klikk deg gjennom hver enkelt av disse, så får du lagt til all informasjon som er nødvendig for å komme i gang.

    Startsiden vil siden gi deg oversikt over;

    -Alle bestillinger som er gjort
    -Antall kunder som har bestilt
    -Anslått omsetning

    Det er også fra denne siden du kan se din kalender, tilpasse bestillingssiden, legge inn og administrere kunder, legge til ansatte, opprette tjenester med priser og din generelle firmainformasjon som arbeidstid, adresse, valuta osv.

    Bestillingssiden
    Du har noen tilpasningsmuligheter når det kommer til utseende, som farge og logo, men det viktigste er at du stiller inn riktig i forhold til hvordan du vil planlegge dagene i din bedrift, kalt «policy» i appen;

    -Tidsintervaller
    (Når fra kan en kunde bestille tid. Setter du for eksempel 15 minutter kan de bestille fra kl. 10.00, 10.15, 10.30 etc. Setter du 60 minutter kan de bestille kun fra hver hele time.)

    -Minimal leveringstid
    (Hvor lang tid i forveien kan kunder bestille og avbestille (Eks. 24 timer). Viktig for å kunne planlegge arbeidsdagen i forkant.)

    -Maksimal ledetid(Maksmalt antall dager en bestilling kan gjøres i forkant. (Eks 60 dager))

    Her bestemmer du og om bedriften din skal varsles via e-post når bestillinger blir opprettet eller endret, samt at du kan legge inn alle ansattes navn slik at kundene kan velge hvem de ønsker å avtale tid med.

    Husk at du må publisere siden for at den skal bli tilgjengelig for dine kunder. Deretter legger du en lenke på bedriftens nettside direkte til avtaleplanleggeren, og eventuelt kobler den til Facebooksiden så kunden kan bestille direkte derfra.

    Bookings app
    Denne laster du ned fra din app store og er tilgjengelig både for IOS og Android. Logg deg inn med e-post og passord knyttet til din Office 365-lisens og velg din kalender.

    Lurer du på om Booking kan være noe for din bedrift?
    Book en 30 minutters gratis rådgivningstime

     
    Se alle Office 365 pakkene

     

    Skrevet av Natacha Askestrand